Rengøring af støbejernsrist.

Er du i tvivl om noget med din kuglegrill, så er der hjælp at hente her fra de øvrige klubmedlemmer

Rengøring af støbejernsrist.

Indlægaf LasseT » 20. apr 2014, 10:34

Hej. Min støbejernsrist er blevet lidt medtaget. Jeg har aldrig rigtigt fået det til at fungere, og der sidder en masse fastbrændt skidt på den. Hvordan får jeg det af? Jeg har forsøgt med en stiv børste, varmt vand og opvaskemiddel, men det virker ikke.

Billede
LasseT
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Søndersø

Re: Rengøring af støbejernsrist.

Indlægaf Broberg-Laursen » 20. apr 2014, 11:51

hmm - opvaskemiddel er "no-go"!

For mig virker meget høj varme i nogen tid, herefter en god tur med børsten. Afkølet bliver den indsmurt i olie.

Ved kun lidt skidt giver jeg den til tider med varmt vand og børsten, og så igen indsmøres i olie.

Dvs. JEG laver ikke noget mirakuløst ved den..
Broberg-Laursen
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf LasseT » 20. apr 2014, 12:40

Opvaskemiddel er vel OK hvis bare den får olie efterfølgende?

Jeg synes jeg HAR prøvet høj varme da det var sådan det endte der i første omgang?
LasseT
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf John.N » 20. apr 2014, 14:47

hvis du ikke får det af ved at give den meget høj varme og børsten
vil anbefale at du vasker den helt ren i varmt sæbevand, fjerner eventuelt fastbrændt med en plast skuresvamp og så give den opstarts metoden igen

Forberedelse inden opstart første gang.

1. Risten vaskes i varmt mildt sæbevand, og skylles godt med rent varmt vand.

2. Du skal ikke tørre risten med et viskestykke og slet ikke med køkkenrulle, lad den tørre selv. (Viskestykke afsætter fibre og køkken rulle fnulrer)

3. Risten tørrer hurtigt på grund af den varme risten at fået fra det varme vand, læg den eventuelt på grillen og tænd for grillen i få minutter. (Risten skal helst tørre indenfor 5 minutter)

4. Når risten er helt tør og kold, lægger du den omvendt på din grill og smører den ind i rapsolie med en bagepensel, sørg for at komme ind i alle kroge. Vend derefter risten, og smør oversiden på samme måde (Vindruekerne olie kan også bruges, men olivenolie duer ikke)

5. Tænd for din grill og giv den 30 minutter med fuld varme, så danner olien en overflade som virker som en teflonpande, den bliver nemmere og nemmere at bruge.

6. Efter de 30 minutter er gået og risten er kold, er grillen klar til brug.

Efter brug så tag lige og brænd risten af efter brug evt. lige give den med en børste og giv den så en omgang olie
Hilsen
John
————————-
Old Truckers BBQ deltager i BBQ konkurrencer i Europa og vi kan følges følgene steder:

Old Truckers BBQ Hjemmeside
Old Truckers BBQ Facebook
Old Truckers BBQ Instagram
John.N
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: fårevejle

Indlægaf LasseT » 20. apr 2014, 15:48

Jeg kan ganske enkelt ikke få det af... Har skurret og skrubbet på det i flere timer efterhånden
LasseT
Klubmedlem
Klubmedlem

Indlægaf wetle » 20. apr 2014, 20:12

Du kan prøve at tænde op i grillen så den bliver rigtigt rigtig varm, så dækker du risten med sølvpapir og giver det tid til at brænde skridtet af. Det er samme princip som når du bruger selvrense funktionen i din ovn. Efter sådan en tur burde du kunne skrubbe skidtet af mef grillbørsten. Husk at give godt med olie efter sådan en tur.
wetle
Klubmedlem
Klubmedlem

Geografisk sted: Ikast
GNV Region: midt + jylland

Indlægaf Geernik » 18. sep 2021, 06:50

Jeg griller ofte, og efter det er der mange snavsede tallerkener, og jeg skal bruge meget tid på at gøre opvasken ren og rengøre køkkenet. For at gøre dette arbejde lettere for mig selv bruger jeg Rengøringshjælps tjenester, hvilket giver mig meget større glæde ved madlavning, da jeg ikke behøver at rense alt selv.
Geernik

Tilbage til Spørg om din kuglegril